ارتودنسی

ارتودنسی دندان ، سیم کشی دندان ، قیمت و هزینه ارتودنسی دندان

ارتودنسی از بهترین روش های برای زیبا سازی دندان ها برای افرادی که مشکل نا منظم بودن دندان را دارند.

ارتودنسی

ارتودنسی دندان یا سیم کشی دندان یک روش برای تغییرات زیبایی دندانهای کج و تو هم رفته است که با کمک یک سیم نازک، دندانهایی که تو رفتگی، بیرون زدگی، فواصل بین دندان، دارای کجی و یا روی هم قرار گرفته باشند را مرتب میکند و زیبا سازی دندان و در نهایت زیبایی چهره را به ارمغان می‌ آورد.

سیم کشی دندان چیست؟

سیم‌کشی دندان در واقع همان ارتودنسی (Orthodontics) است که در زبانه عامیانه به آن سیم‌کشی دندان میگویند. در بین اکثریت مردم کشور عزیزمان این فرآیند زیبایی را به همین اسم می‌شناسند و طرفداران زیادی هم دارد.

این تکنیک یک روش زیباسازی دندان با استفاده از سیم است که طراوت و زیبایی را به صورت می‌آورد. برای قیمت ارتودنسی دندان با ما باشید تا در ادامه مطلب همه چیز را برای شما عزیزان روشن کنیم.

هزینه ارتودنسی دندان
قیمت ارتودنسی دندان

سیم‌کشی دندان چگونه صورت میگیرد؟

۱. معاینه دندان توسط متخصص دندانپزشک:

قبل از انجام ارتودنسی دندان باید اول یک متخصص دندانپزشکی پیدا کنید و با او مشورت کنید سپس دندان و زاویه چانه و فک شما را مورد معاینه و بررسی قرار می‌دهد

۲. عکسبرداری از فک و دندان:

بعد از معاینه و مشورت با متخصص، باید به رادیولوژی مراجعه کنید و با استفاده از OPG (یک روش رادیوگرافی برای ارتودنسی دندان) عکس دندانها را گرفته و آن را به متخصص نشان دهید. متخصص با استفاده از OPG قادر به دیدن ریشه دندان شماست و آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد

۳. قالب‌گیری:

پس از عکسبرداری و معاینه، پزشک باید قالب دندان شما را بگیرد تا قبل از سیم‌کشی، وضعیت دندانها را ثبت نماید

۴. نصب براکت بر روی دندان:

بعد از اتمام کل مراحل در آخر نوبت به نصب براکت بر روی دندان میرسد، دندانپزشک اول هر کدام از دندانها را در جایی که باید باشند قرار می‌دهد و پس از آن هر براکت را روی یک دندان می‌گذارد و با سیم باریکی به هم وصل میکند و در نهایت دندانهای شما مرتب و منظم میشوند.

انواع ارتودنسی دندان

۱. ارتودنسی ثابت: 

در این روش برکتهایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند را به وسیله چسب مخصوص به دندانها می‌چسبانند و سپس با استفاده از سیم و کش به هم وصل میشوند این کار باعث میشود همه دندانها در یک ردیف قرار داشته باشند. بیمار باید تا پایان دوره درمان این براکتها و سیم‌کشی ها را روی دندان خود نگه دارد. به این نکته توجه داشته باشید که هرروز باید نظافت دهان و دندان را رعایت کنید در غیر این صورت با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه خواهید شد

۲. ارتودنسی متحرک: 

این روش برای دندانهایی که ناهنجاری آنها کم است به کار میرود. به طوری که یک قالب از دندانهای شما گرفته میشود و بعد از آماده شدن قالب میتوانید آن را در داخل دهان خود بگذارید و هر زمان که خواستید غذا میل کنید آن را بردارید و پس از صرف غذا و شستشوی دهان، آن را مجددا در دهان خود بگذارید.

۳. ارتودنسی نامرئی:

ارتودنسی نامرئی یک روش جدید برای منظم کردن دندانها است و هزینه بیشتری نسبت به دو روش قبل دارد ولی باز هم طرفداران زیادی در سطح دنیا و کشور دارد. به این صورت که یک بریس نامرئی و متحرک که همرنگ دندان و طبق قالب دندان شما ساخته میشود و روی دندان شما قرار میگیرد. در طول شبانه روز فقط یک الی دو ساعت میتوانید آنها را بردارید و نظافت دندان و دهان خود را انجام دهید. این بریس ها قابل تشخیص نیستند مگر اینکه فردی بر روی دندان شما دقت زیادی کند که بتواند آن را تشخیص دهد. همین دلیل باعث محبوبیت این روش است.

۴. ارتودنسی لینگوال:

این روش یک نوع روش نامرئی است ولی همانند ارتودنسی ثابت انجام میشود با این تفاوت که در روش لینگوال، براکتها و سیم‌کشی ها در لایه داخلی دندان قرار می‌گیرند و قابل دیدن نیستند. این روش نیز محبوبیت زیادی دارد و قیمت آن هم نسبت به روش ثابت زیادتر است.

هزینه ارتودنسی دندان
قیمت ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی دندان

  • دندانها را منظم و مرتب میکند و زیبایی را به چهره می‌ آورد
  • سیم کشی دندان باعث میشود مسواک زدن و نخ کشیدن برای شما راحت تر شود
  • دندانهایی که نامنظم هستند و روی هم قرار می‌ گیرند خیلی زود پوسیده میشوند؛ ارتودنسی دندان باعث میشود از پوسیدگی آنها جلوگیری شود
  • کاهش مشکلات لثه و خطر التهاب و عفونت
  • افزایش طول عمر دندان

معایب ارتودنسی دندان

  • زمان طولانی پروسه درمان
  • در مدت درمان یک سری از غذاها و خوراکیها که سفت و سخت هستند را نباید خورد
  • درد جزئی تا چند روز پس از نصب براکت

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

زمانی که سیم‌کشی دندان انجام میشود یک درد خفیف شما احساس می‌کنید و تا چند روز پس از نصب آنها، درد را حس می‌کنید ولی بعد از چند روز به طور کل درد از بین میرود.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول درمان سیم کشی دندانها به نوع نامنظمی دندان شما بستگی دارد و از ۶ ماه تا ۳۶ ماه می‌تواند ادامه داشته باشد.

چه کسانی میتوانند ارتودنسی دندان را انجام دهند؟

افرادی که دندانهایشان روی هم رفته یا بیرون زدگی و تو رفتگی و در کل نامنظمی دندانهایشان زیاد است، بهترین گزینه برای ارتودنسی دندان هستند. اگر میزان نامنظمی دندانهایتان طبق نظر دندانپزشک کم باشد، میتوانید از کامپوزیت دندان برای زیبایی آن استفاده کنید.

سن مناسب برای سیم‌کشی دندان؟

همه افراد در هر سنی میتوانند این فرآیند زیبایی را انجام دهند ولی بهترین سن برای ارتودنسی دندان، بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی است. قبل از رشد کامل دندان میتوانید این کار را انجام دهید تا راحتتر و زیبایی بیشتری به چهره شما بدهد.

چند وقت بعد از ارتودنسی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تقریبا هر یک ماه یک بار برای معاینه دندانها باید به دندانپزشک مراجعه کنید ولی برای زمان دقیق آن باید با دندانپزشک مورد نظر خود مشورت کنید.

قیمت ارتودنسی

عواملی زیادی وجود دارد که هزینه ارتودنسی دندان را تعیین می‌کنند و متغیر بودن آنها باعث میشود که قیمت سیم‌کشی دندان نیز تغییر کند. این عوامل عبارتند از:

  • نوع ارتودنسی که می‌خواهید انجام دهید
  • مقدار نامنظم بودن دندانهای شما
  • توانایی، تبحر و دستمزد پزشک
  • موقعیت جغرافیایی کلینیک
  • سن متقاضی

هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۲

با توجه به شرایطی که در بالا خدمت شما عزیزان عرض شد هزینه سیم‌ کشی دندان می‌ تواند تفاوت زیادی داشته باشد. حال با توجه له این شرایط باید بگوییم که برای هر فک شما از مبلغ ۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تا مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان می‌ تواند هزینه بر باشد.

شما زیبا جویان عزیز میتوانید برای مشاوره رایگان با تلفنهای درج شده در سایت با ما در تماس باشید تا همکاران ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. همچنین با استفاده از آدرس های قید شده، میتوانید ما را در صفحات مجازی دنبال کنید و نمونه کارهای متخصصان کلینیک GMK (گل) را مشاهده فرمایید.

MohsenGdrz
MohsenGdrz
مقالات: 40

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *